نام گذاری سال ها در ایران

نامگذاری سال‌ها در ایران به طور رسمی توسط رهبر معظم انقلاب و اولین بار در پیام نوروزی سال 1378 رخ داد. در آن سال رهبر معظم ایران اسلامی عنوانی را برای آن سال انتخاب نمود و پس از آن این نام‌گذاری به شکل یک سنت همه ساله تکرار می‌گردد.
بنابرگفته غلامعلی حداد عادل فلسفه‌ این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه‌‌ مقابل آن به یک مشکل است. بر این اساس رهبری معظم انقلاب با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کند، و بررسی برخی پارامترهای اجتماعی، دینی و فرهنگی دیگر، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهد.[1]
در سالیانی که رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران به نامگذاری سال می‌پردازد، بیشتر مطالب پیام‌های نوروزی وی نیز درباره دلایل این نامگذاری است. به نظر می‌رسد نامگذاری‌ها از سال 1382 به بعد، ارتباط مستقیمی با دولت پیدا کرده‌است، که برخی آن را مربوط به دولت وقت آن زمان، دولت وقت سید محمد خاتمی می‌دانند. مقام معظم رهبری با تعیین نام برای این سال‌ها، در واقع بر توقعات مردم از دولت تاکید گذاشته‌است. در هر صورت این نامگذاری‌ها چون از سوی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، هرساله تکاپویی در نهادهای دولتی ایجاد می‌کند و با تبلیغات بسیاری همراه می شود.[2]

نام های مختلف سال های اخیر

* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 89

امسال براى اینکه ما بتوانیم آنچه را که در این دعاى شریف به ما تعلیم داده شده است و وظیفه‌ى ماست، انجام بدهیم، براى اینکه بتوانیم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفیتهاى کشور حرکت کنیم، احتیاج داریم به اینکه همت خودمان را چند برابر کنیم؛ کار را متراکم‌تر و پرتلاش‌تر کنیم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذارى میکنم. به امید اینکه در بخشهاى مختلف، بخشهاى اقتصادى، بخشهاى فرهنگى، بخشهاى سیاسى، بخشهاى عمرانى، بخشهاى اجتماعى، در همه‌ى عرصه‌ها، مسئولین کشور به همراه مردم عزیزمان بتوانند با گامهاى بلندتر، با همت بلندتر، با کار بیشتر و متراکم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپیمایند و به هدفهاى بزرگ خود ان‌شاءاللَّه نزدیکتر شوند. ما به این همت مضاعف نیازمندیم. کشور به این کار مضاعف نیازمند است.
 

* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 90

همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.

* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 91

اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئله‌ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقیقى کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده‌ى این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتى دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ى دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.
بنابراین همه‌ى مسئولین کشور، همه‌ى دست‌اندرکاران عرصه‌ى اقتصادى و همه‌ى مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلى قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى» است.

* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 92

کار بزرگ سال 92، انتخابات ریاست‌جمهوری است که درواقع مقدرات اجرائی و سیاسی و  به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند. ان‌شاءالله  مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد. با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد. با دل پرامید و پرنشاط باید وارد میدان‌ها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید. سال 92 را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نام‌گذاری می‌کنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ی اقتصادی و حماسه‌ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز کشور تحقق پیدا کند.[3]

کم کاری مسئولین

همان طوری که عنوان گردید سال 1392 به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نام گذاری گردید . بی شک ، گذشته ی درخشان ملت شریف ایران و راهنمایی های رهبری ، تخمین ایجاد حماسه ای پرشور از سوی ملت ایران را بسیار آسان تر می کرد . نیمه ی اول سال 1392 صرف قسمت اول این نام گردید . در نیمه دوم سال ، ایجاد حماسه ی اقتصادی باید به همت مسئولین و کمک ملت صورت می گرفت . مسئولین به عنوان مدیران اجرایی دولت و برنامه ریزان کلان ، متاسفانه اقدام مناسبی را برای تحقق سخن رهبری انجام ندادند. شاید افراط در تحکیم  و نوسازی روابط دیپلماسی برای احقاق حقوق ملت شریف ایران از سوی دولت تدبیر و امید برای احقاق حقوق مردم شریف کشور اسلامی موجبات این کم کاری را فراهم آورد.

کم کاری های دولتی

در بسیاری از وقایع بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد بوده ایم که کم کاری هایی از سوی دولت های مردمی صورت گرفته که این کم کاری ها یا از بدنه اصلی نظام جبران شده و یا با همت ملت شریف ایران اسلامی برطرف گردیده است . از جمله ی این موارد اقدامات سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور اسبق ایران ( 16 بهمن 58 تا 31 خرداد 60) برای از دور خارج کردن تدریجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دادگاه‌های انقلاب و کمیته‌ها و ادغام آنها در سایر سازمانهای دولتی و کاستن نفوذ روحانیون بود که با اقدامات ترکیبی بدنه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت با بصیرت خنثی گردید.

 اقدام به جا و هوشمندانه رهبری!

در روزهای پایانی سال 1392 شاهد ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب بودیم که در اینجا قابل مشاهده است . قطعاً ابلاغ این شیوه نامه در روز های پایانی سال دارای پیام هایی از سوی معظم له می باشد . می توان این گونه برداشت کرد که متاسفانه شعار سال 1392 آنطور که مورد نظر رهبر انقلاب بود ، تحقق پیدا نکرد و اگر این گونه باشد عواقب اخروی بسیار بدی برای مسئولین اجرایی کشور دارد . چرا که از دستورات ولی امر زمان خود سرپیچی کرده اند .

نام گذاری سال 1393

همان طور که می دانیم سال 1393 به نام « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » نام گذاری شد . این که مجدداً مقوله اقتصاد بر امر بسیار با ارزش فرهنگ پیشی گرفته ، نشان از درک والای رهبر عظیم الشان انقلاب از مشکلات اقتصادی جامعه دارد. مسئولین اجرایی کشور باید تمام جوانب مدیریتی کشور را در نظر گرفته و اهم آن را اقتصاد و فرهنگ بدانند. نباید شعار سال محدود به نصب بنر ، پلاکارد ، استند و .... شود . می توان با برگزاری همایش ها و فراخوان مقاله ، راهکارهایی را برای تحقق شعار سال جمع آوری نمود و آن ها را در اختیار دستگاه های مدیریتی و اجرایی گذاشت تا عملیاتی گردد . 
شاید از این طریق بتوان گوشه ای از دغدغه های رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی را برطرف نمود .

******************************************************************

پی نوشت:

[1]  بررسی علت نامگذاری سال‌ها در گفت‌وگو با مشاور عالی رهبر انقلاب- روزنامه همشهری مورخه 2/1/91
[2]ویکی پدیا
[3]khamenei.ir






برچسب ها : محمد قمریان  , سال93  , نام گذاری سال ها  , آیت الله خامنه ای  , کم کاری مسئولین  , اقتصادمقاومتی  , سال فرهنگ و اقتصاد  ,